ניהול משימות שופרסל

בשנת 2011 רשת הסופרמרקטים הגדולה בישראל, אימצה את היכולת של QM7 להכניס סדר בחלק קריטי של הארגון. שופרסל מעסיקה כ13,500 עובדים ב-8 רשתות שיווק, כאשר מאות מהם עוסקים בתחזוקה יומיומית. אבנר סיאקי התחיל כמנהל IT במטה של שופרסל, הוא נתקל בבעיה שנראתה ללא פתרון פשוט: כיצד לנהל את בעיות התחזוקה הפיזיות של הרשת בכל 254 סניפיה?

פרופיל חברה

שופרסל הוקמה ב-1958, וכיום היא נסחרת בבורסה של תל אביב ומופיעה במדד ת"א 100. בנוסף לרשתות השיווק שלה עם מאות חנויות בפריסה ארצית, לשופרסל יש מרכז לוגיסטי עם חנות ממותג בנפרד התומכת מכירות באמצעות אינטרנט, פקס וטלפון. מאות עובדים מתחזקים מידי יום ובאופן קבוע את תחומי הבריאות והבטיחות, אינסטלציה, חשמל, מיזוג אויר ועוד שאר בעיות דומות. כל סניף מקבל לפחות ביקור רבעוני, ולעתים קרובות גם ביקורי פתע על ידי פקחי העירייה. הפקחים מפרסמים את ממצאיהם בדוחות והם מוגשים למטה של שופרסל, עם שתי אפשרויות, או שימצא פתרון לבעיה או שהם יקבלו קנס.

QM7

מנהל אחזקה של שופרסל מקיים פגישות שבועיות עם מנהלי 15 המחלקות שאחראיות על כלל העובדים האלה, כאשר בעבר לא הייתה תוכנה לניהול משימות. "כל מנהל הגיע עם ערימה ענקית של דפי אקסל בעובי של דפי זהב", אומר אבנר סיאקי. "היינו מעסיקים לפחות אדם אחד שכל תפקידו היה לרכז את קבצי האקסל של כל שבוע. הפגישות היו מאוד לא יעילות משום שאקסל פשוט לא בנויה לצורכי תיאום בן פעילויות או ביצוע מעקב אחר היסטוריית המשימות". אבנר סיאקי החליט להפעיל את תוכנת ניהול המשימות QM7 כפיילוט והוציא לשם כך 40 רישיונות, התוצאה הייתה נהדרת. העובדים המיואשים מקבצי האקסל הפעילו את QM7 כמו דגים במים – עם הכשרה מינימלית. בתוך ימים הם אימצו את QM7, ביצעו תיאומים בין המחלקות וזנחו את דרכי העבודה הישנות. "הופתעתי, בלשון המעטה." אומר אבנר סיאקי. "רציתי לומר להם היי, תירגעו, זה רק פרויקט ניסיוני! אבל כמובן שזה היה ברור שהיה לנו קלף מנצח, ומאז אף פעם לא הסתכלנו לאחור."
"הפגישות היו מאוד לא יעילות משום שאקסל פשוט לא בנויה לצורכי תיאום בן פעילויות או ביצוע מעקב אחר היסטוריית המשימות"
התעשייה האוירית
אבנר סיאקי
מנהל אחזקה, שופרסל

יישום

ההצלחה הראשונית של הפיילוט לא נגמרה שם. ימים ספורים לאחר מכן, התקיימה הפגישה השבועית של מחלקת התחזוקה ללא ערימות של קבצים וניירות. במקום זה כל הפעילויות והמשימות הוצגו בצורה קלה ובהירה ע"י מחשב ומקרן. סדר היום של הפגישה הוכן בעזרת QM7, וההחלטות שיצאו הפגישה הופצו באופן מיידי לכל הנוגעים בדבר. מה שלקח בעבר שלוש שעות מתנהל עתה ב 60 דקות. בתוך כמה שבועות, אפילו אורך ומספר

המפגשים צומצמו כך שכל מנהל נפגש עם מנהל התחזוקה למשך חצי שעה וממשיך בעבודתו.

"דמיינו את החיסכון בעלויות שנובעים מהעבודה עם QM7. במקום 15 מנהלים שמבזבזים 3 שעות בשבוע בפגישות, יש עכשיו פגישות של חצי שעה עם כל מנהל בכל פעם. עבור עסק המסתמך על רווח שולי של 2%, זה שיפור משמעותי". אבנר סיאקי ויתר על הכלים הקודמים לניהול המשימות לטובת QM7. "המעבר היה חלק מאוד. QM7 פשוט המירה ביעילות את כל הנתונים מהתוכנות, והעובדים המשיכו לעבוד על המשימות הפתוחות שלהם ונוספה להם גישה להיסטוריה של 20,000 משימות."

ברור שQM7 הוא לא רק כלי ניהול המשימות. בשופרסל הוא הפך להיות כלי ניהול, ושינה את הדרך בה הדברים פועלים. "כאשר תוכנה משנה את אופן בו אתה חושב, במקום להתמקד בתיקון הבעיה המיידית, אתה יודע שיש לך פיתרון מנצח!" מסכם אבנר סיאקי. שופרסל מנהלת עכשיו את מטה הארגון כולו עם QM7.

במקום 15 מנהלים שמבזבזים 3 שעות בשבוע בפגישות, יש עכשיו פגישות של חצי שעה עם כל מנהל בכל פעם. עבור עסק המסתמך על רווח שולי של 2%, זה שיפור משמעותי"
התעשייה האוירית
אבנר סיאקי
מנהל אחזקה, שופרסל