כנפי תחזוקה

רקע

חברת כנפי תחזוקה, בבעלות קבוצת כנפיים, הוקמה לפני 12 שנים במטרה לתת מענה טכני במיקור חוץ לחיל האוויר. החברה יושבת בבסיסי החיל בחצרים ובנבטים ומשם מתפעלת כבר למעלה מעשור את מטוסי "העיט", לצד קליטה ותפעול מטוסי "הלביא" המיועדים להכשרת פרחי טיס בבית ספר לטיסה של חיל האוויר, ביצוע התקנות במטוסי F-15I, הענקת שירותי ביקורות ושינויים בעולם התעופה וכמו כן, תיקון ואחזקה למטוסי תובלה. במסגרת תפקידה אחראית החברה על פרויקטים ארוכי טווח, שינויים והתאמות שונות במטוסים, טיפולים ותיקון תקלות שוטפות. בראש חברת כנפי תחזוקה עומד מר שמואל אבירם. החברה מונה כ- 225 עובדים, מרביתם פורשי חיל האוויר בעלי עשרות שנות וותק במקצועות טכניים: אלקטרונאים, מכונאי מטוסים, חשמלאי מטוסים, אנשי היגוי, מבנאי מנועים ועוד. המבנה הארגוני בחברה הוא בסגנון פירמידה שטוחה, מבנה המקטין את רבדי הניהול ומרחיב את מוטת השליטה של המנהלים באגפים השונים.

האתגר

פעילות החברה נשענת על שכבה גדולה של אנשי מקצוע, המטפלים במקביל בהיקף רחב של מטוסים, כאשר עובדים בדרג א' מטפלים בתקלות שוטפות ועובדים בדרג ב' אמונים על טיפול תקופתי מעמיק. כל בוקר נפגשים מנהלי הצוותים השונים לסנכרון הצרכים עפ"י תכנית העבודה הקיימת לצד דיון אד-הוק בכדי להתאימה לאילוצים השונים.

המעקב אחרי סטטוס המטלות התבצע באמצעות דוחות אקסל ובאמצעות מערכות בקרה שונות ומגוונות המחייבות את המשתמשים לעבור ביניהן, לעבד את המידע באופן איטי וידני ולבדוק את עצמם שוב ושוב כדי למנוע החמצות וטעויות. לתהליך עבודה סבוך זה, מתווספת העובדה שהחברה מתקשרת מול הלקוח באמצעות מערכת צבאית הפועלת במקביל למערכת האזרחית.

ריבוי המערכות והמורכבות הגדולה בטיפול בנתונים יצרו תהליך עבודה בעייתי, במסגרתו נאלץ המנהל לוודא פיזית את ביצוע העבודות השונות ולעמוד מקרוב על מצבו של כל פרויקט ופרויקט.

האתגר הגדול מבחינת כנפי תחזוקה היה למצוא מערכת שתוטמע בקלות ובמהירות, תקצר ותקל על תהליך העבודה והחשוב מכל – תבטיח 100% הצלחה, כי אחרי הכל מדובר בחיי אדם.

הפתרון

כנפי תחזוקה בחנה מספר מערכות שונות ואף שקלה לייצר מערכת ייעודית לניהול מטרות עד שקיבלה המלצה על ה-QM7. לאחר בדיקה עמוקה אימצה כנפי תחזוקה את QM7 כמערכת לריכוז הפרויקטים והמשימות של החברה ומשתמשת בו ככלי ניהול עיקרי המאפשר תיאום ועקיבה אחר המטרות השונות, התנהלותן ומימושן. QM7 מאפשר למנהלים בחברה להבין במידיות מה המצב של כל פרויקט וכל נושא שעל הפרק, לחלק בקלות את העבודה בין הפרויקטים הקיימים בהתאם לצרכים המשתנים ולשחרר פקקים שבעבר הסתתרו בין הנתונים.
מערכת QM7 נותנת לנו שליטה ובקרה על תהליכים ארגונים בחברה ומאפשרת ליהנות מנתונים און ליין ממה שקורה בשטח וחיתוכים ברמה של עד אחרון המנהלים
אבי גבאי
מנהל תכנית לביא, כנפי תחזוקה

יישום

אבי גבאי, מנהל תכנית לביא, שירת במשך 28 שנים בתפקידי אחזקה בטייסת, ביניהם כמפקד בית הספר למקצועות הטכניים וכקצין הדרכה ראשי של בסיס טכני בח"א. מבחינתו קיים הבדל של שמים וארץ בתהליך העבודה: "QM7 העניק לנו סדר, יעילות וחסכון עצום בזמן. כיום אנחנו מצליחים לנהל דיונים בצורה קלה יותר עם תוכן ומטלות שמופצות לכולם במקשה אחת והשיח כולו מתנהל בתוך המטלות. אין יותר מצב של מידע המתפזר בין המערכות שונות. כל ההחלטות מנוהלת ומתקבלות במקום אחד. אם בעבר נדרשנו לפני כל דיון וישיבה להיערכות מיוחדת כדי ללקט את כל החומר, כיום אנחנו מגיעים לפגישות ללא כל הכנה מוקדמת ורואים מיד את כל הנדרש. יתר על כן, דיונים ותיאומים רבים התייתרו לגמרי מאחר וכל המידע נמצא מול כולם. מטעמים מובנים אין באפשרותנו ליצר סנכרון מלא בין המערכת הצבאית לאזרחית, אך אנחנו מורידים את כל הבקשות של הצבא למערכת האזרחית ומנהלים את הדיונים וקבלת ההחלטות בצורה חלקה דרך ה- QM7. עמיתנו בצבא שנחשפו למערכת התרשמו ממנה עמוקות".

גבאי בראיה קדימה צופה שהמערכת תהיה חלק בלתי נפרד מכנפי תחזוקה: "מערכת QM7 נותנת לנו שליטה ובקרה על תהליכים ארגונים בחברה ומאפשרת ליהנות מנתונים און ליין ממה שקורה בשטח וחיתוכים ברמה של עד אחרון המנהלים. כבר בראשית תהליך ההטמעה ראינו שיפור גדול בתהליך העבודה ואני מאמין שבטווח הארוך נפנים, נלמד ונכיר את כל היכולות של המערכת ונמקסם את התועלות עבורנו".

כנפי תחזוקה מעניקה לחיל האוויר את המעטפת הטכנית המתחזקת, שומרת ומקדמת חלק ממטוסי החיל. אנחנו בשביל QM7 גאים להיות חלק מהשינוי המקצועי והיעיל שמאפשר להמשיך להוביל את הטייסת להישגים הבאים.

אנחנו חברה שאוהבת להסתכל קדימה ולאמץ חידושים, אפשר לראות זאת בכלים הניהוליים, בתשתיות ובתעודות ההסמכה של החברה. חשוב לנו להיות בקדמת הבמה והמערכת היא חלק בלתי נפרד מהכלים שמסייעים לנו לנהל ולהתנהל בדרכנו קדימה".
אבי גבאי
מנהל תכנית לביא, כנפי תחזוקה